Miten saada yritykselle näkyvyyttä verkossa?

Julkaistu 22.11.2023

Yritykselle yleensä yritetään saada näkyvyyden kautta jotakin muuta esimerkiksi myyntiä yritykselle. Verkossa yritystä pystytään esittämään laajemmalle yleisölle sekä yleensä yleisölle, joka kaipaa jotakin mitä yritys tarjoaa. Monet yritykset ovatkin verkossa ja harvoin enää riittää, että käytetään vain yhtä tapaa informoida yrityksen olemassa olosta sekä sen tuotteista ja palveluista. Verkossa on kuitenkin erilaisia tapoja saada yritys näkyviin sekä maksullisesti että ilmaiseksi. Riippuen yrityksesi tyypistä voit hyötyä enemmän tai vähemmän tämän oppaan eri tavoista saada näkyvyyttä.

Sosiaalinen media

Yrityksen näkyvyyden hankinta voi olla erittäinkin tuottoisaa sosiaalisen median kautta. Yritykselle voi tehdä some-tilin muun muassa Facebookissa, Instagramissa sekä Pinterestissä. Yleensä sosiaalisen median alustoilla on mahdollista luoda some-tili, joka niin sanotusti keskittyy yritystoimintaan, jolloin voidaan saada erilaista dataa esimerkiksi siitä, mikä some-julkaisu on saanut eniten yleisöä.

Sosiaalisessa mediassa on hyvänä puolena se, että se on täysin ilmaista (ellei käytä maksullista markkinointia). Tämän lisäksi verkko sisältää paljon erilaisia oppaita, vinkkejä ja podcasteja siitä, miten sosiaalisen median käytöstä voi saada enemmän irti yritystoiminnan eduksi.

Nettisivut

Nettisivut ovat yksi perinteisimmistä tavoista saada näkyvyyttä verkossa. Jotta nettisivut saavat näkyvyyttä esimerkiksi Google haussa, pitää ne olla hyvin hakukoneoptimoitu.

Nettisivut eivät ole ainoastaan näkyvyyden hankkimista varten. Monesti nettisivut ovat yrityksen pieni tietopankki, jota kautta asiakkaat löytävät tarvitsemansa tiedot muun muassa tuotteista ja palveluista. Jos asiakas löytää tarvitsemansa tietonsa helposti, on paremmat mahdollisuudet siihen, että hän asioi yrityksessä.

Nettisivujesi vierailuja voi tarkastella erilaisilla analytiikka työkaluilla. Esimerkiksi Google Analyticsillä pystyt näkemään nettisivusi suosituimmat sivut sekä päiväkohtaiset kävijämäärät.

Artikkelit

Artikkeleiden avulla voit saada näkyvyyttä muun muassa Google haussa sekä sosiaalisessa mediassa, jos kyseinen artikkeli on jaettu some-julkaisuna jollakin some-alustalla. Artikkelit voivat sijaita yrityksen omilla tai jonkin muun tahon nettisivuilla esimerkiksi paikallislehden sivuilla.

Google Business Profile

Google Business Profilella voit saada ilmaista näkyvyyttä yrityksellesi. Google Business Profile on hyvä luoda erityisesti, jos yrityksellä on olemassa jokin kiinteä liike tietyssä osoitteessa. Google Business Profile voi näkyä muun muassa Google haussa sekä Google Mapsissa.

Google Business Profileen on mahdollista määritellä myös asiakkaita kiinnostavia tietoja, kuten aukioloajat sekä yhteystiedot. Tämän lisäksi monet saattavat käyttää Google Business Profilea palautteen antamiseen.

Maksettu mainonta

Yritykselle on mahdollista hankkia myös näkyvyyttä maksullisesti. Maksullista näkyvyyttä voi hankkia muun muassa sosiaalisessa mediassa sekä Googlessa.

Maksullisen mainonnan hinta riippuu siitä, mitä alustaa käytetään. Alustoilla on myös erilaisia tapoja missä tilanteissa he perivät maksun mainoksestasi. Esimerkiksi Googlessa mainonnasta maksetaan vain silloin, jos käyttäjä klikkaa mainosta eikä siis mainoksen näkymisestä veloiteta mitään.

Haluatko saada näkyvyyttä yritykselle hankkimalla persoonalliset verkkosivut?

Ota yhteyttä